Обзор тойота рав 4 4 поколения

Обзор тойота рав 4 4 поколения
Содержание
  1. Обзор автомобиля Toyota RAV4: технические характеристики, комплектация, цены в 2019 году
  2. Toyota RAV4
  3. Contents
  4. First generation (XA10; 1994) [ edit ]
  5. RAV4 EV [ edit ]
  6. Gallery [ edit ]
  7. Second generation (XA20; 2000) [ edit ]
  8. Facelift (2003) [ edit ]
  9. Third generation (XA30; 2005) [ edit ]
  10. Safety [ edit ]
  11. Markets [ edit ]
  12. Japan [ edit ]
  13. Australia [ edit ]
  14. Malaysia [ edit ]
  15. Middle East [ edit ]
  16. North America [ edit ]
  17. Mexico [ edit ]
  18. China [ edit ]
  19. Body styles [ edit ]
  20. Engines [ edit ]
  21. Gallery [ edit ]
  22. RAV4 EV [ edit ]
  23. Fourth generation (XA40; 2012) [ edit ]
  24. Markets [ edit ]
  25. Facelift (2015) [ edit ]
  26. RAV4 Adventure and RAV4 Premium (2013) [ edit ]
  27. Engines [ edit ]
  28. Safety [ edit ]
  29. Fifth generation (XA50; 2018) [ edit ]
  30. Markets [ edit ]
  31. North America [ edit ]
  32. Europe [ edit ]
  33. Japan [ edit ]
  34. Southeast Asia [ edit ]
  35. South Africa [ edit ]
  36. Australia [ edit ]
  37. China [ edit ]
  38. RAV4 Hybrid [ edit ]
  39. Plug-in hybrid electric [ edit ]
  40. 2021 refresh [ edit ]
  41. Suzuki Across [ edit ]
  42. Mitsuoka Buddy [ edit ]
  43. Powertrain [ edit ]
  44. Safety [ edit ]
  45. Обзор автомобиля Toyota RAV4: технические характеристики, комплектация, цены в 2019 году
  46. Компания Toyota — крупнейший автопроизводитель
  47. История компактного кроссовера Toyota — модели RAV4
  48. Первое поколение
  49. Второе поколение
  50. Третье поколение
  51. Четвертое поколение
  52. Технические характеристики Тойота Рав 4
  53. Двигатель
  54. Шасси, ходовая часть
  55. Кузов, габариты
  56. Оснащение салона
  57. Безопасность
  58. Комплектации Toyota RAV4
  59. Особенности модели, представленной на российском рынке
  60. Цены на новые и подержанные автомобили
  61. Сравнение Toyota RAV4 с конкурентами
  62. Типовые проблемы при эксплуатации Toyota RAV4
  63. Заключение
  64. Обзор Тойота РАВ4 4 поколение – есть ли слабые места?
  65. Toyota RAV 4 XA20 с пробегом: превосходный «автомат» и худший двигатель Тойоты
  66. Трансмиссия
  67. Моторы
  68. Резюме
  69. Источники:

Обзор автомобиля Toyota RAV4: технические характеристики, комплектация, цены в 2019 году

Замасливание ДМРВ – отдельная беда: он не очень удачно расположен и загрязняется. При неустойчивой работе мотора может помочь его очистка, но при больших пробегах и нерегулярном обслуживании это уже не поможет, и его придется менять.

Toyota RAV4

The Toyota RAV4 (Japanese: トヨタ・RAV4 , Hepburn: Toyota Ravufō ) is a compact crossover SUV produced by the Japanese automobile manufacturer Toyota. Considered as the first compact crossover SUV, [1] it made its debut in Japan and Europe in 1994, [2] and in North America in 1995, being launched in January 1996. [3] The vehicle was designed for consumers wanting a vehicle that had most of the benefits of SUVs, such as increased cargo room, higher visibility, and the option of full-time four-wheel drive, along with the maneuverability and fuel economy of a compact car. The vehicle’s name is an abbreviation of «Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive», [4] or «Robust Accurate Vehicle with 4-wheel drive», [5] although not all models come equipped with the four-wheel drive system.

For the third-generation model, Toyota offered both short- and long-wheelbase versions of the RAV4. Short-wheelbase versions were sold in Japan and Europe; long-wheelbase versions in Australia and North America. Toyota of Japan also sold the longer-wheelbase version as the Toyota Vanguard (Japanese: トヨタ・ヴァンガード , Hepburn: Toyota Vangādo ) at Toyopet Store dealership chain from 2005 through 2016. RAV4 for the Japanese market were sold at two different Toyota dealership chains, Corolla Store and Netz.

In 2019, the RAV4 was the best-selling SUV of any type in the world, and the fourth best-selling passenger car overall. North America is the largest market, with 535,000 units sold in 2019, followed by Europe (133,000) and China (127,000). By February 2020, a total of 10 million RAV4s had been sold globally. [6]

Contents

First generation (XA10; 1994) [ edit ]

  • Hideo Kondo (exterior 3-door/5-door: 1991, 1993) [9][10]
  • Okawa Isao (interior: 1991, 1993)
  • Seiichiro Kitabashi (colors and materials: 1990-1993)

Обзор тойота рав 4 4 поколения

Обзор тойота рав 4 4 поколения

The first-generation RAV4, known as the XA10 series, was constructed on a unique platform that shared Carina and Corolla elements. [11] It launched in Japan in May 1994. Design and development commenced in 1989 under code-name 153T, with design approval and start of production development in the second half of 1991 on the 3-door version and in 1993 for the 5-door version. In March 1995, the 5-door was launched and introduced to the US in January 1996, with standard dual airbags.

The XA10 series was available in both three and five door versions. In the US, a 2.0-litre straight-four producing 89 kW (119 hp; 121 PS) was available. Both front-wheel drive and four-wheel drive were available, and the RAV4 could be had with either a five-speed manual or four-speed automatic transmission. It was named the 1997 Automobile of the Year by Automobile Magazine. The 1996-1997 model years had headlamps with a bracket push in type, dual filament bulb. The front running/turn signal lamps used older round socket dual filament bulbs. The rear used round socket type bulbs as well. In 1997 for the 1998 model year, the RAV4 was slightly restyled on the front and rear fascias, and a soft top three-door was made available. Power was increased slightly to 95 kW (127 hp; 129 PS). In June 1999, the two-door hardtop was dropped from the American lineup, leaving the five-door and soft top models. The 1998-2000 models used a single filament headlamp, with two different beams per housing (low and high beam) opposed to the original single beam with dual filaments. The rear lamps use the more modern rectangular style bulbs (7440/7443). The interior has subtle changes such as different colored seats, different colored door panels, extra cup holders on certain models (cigarette lighter/cup holder duo), and a digital odometer. In Japan, the 2.0-litre 3S-GE BEAMS engine with 132 kW (177 hp; 179 PS) was also available. Some variants of the 1998 Toyota RAV4 were labeled as SXA11 rather than XA10, paired with an owner-given name of «RAV 4.1». [12]

RAV4 EV [ edit ]

The RAV4 EV is a plug-in, all-electric variant of the RAV4. Produced from 1997 to 2003 for fleet lease, this «zero emission» model was only offered for public sale for seven months in 2002, in very small quantities in California. Powered by an advanced Nickel-metal hydride (NiMH) battery pack capable of storing 27 kWh, the RAV4 EV can go up to 193 km (120 mi) between charges, and came with a 97,000 km (60,000 mi) battery warranty. [ citation needed ] A total of 1,484 units were leased and/or sold in California, [13] and as of mid-2012, almost 500 units were still in use. [14]

Pre-facelift Toyota RAV4 5-door

Pre-facelift Toyota RAV4 5-door

Facelift Toyota RAV4 hardtop (Australia)

Facelift Toyota RAV4 hardtop (Australia)

Facelift Toyota RAV4 softtop (Australia)

Facelift Toyota RAV4 softtop (Australia)

Second generation (XA20; 2000) [ edit ]

The second generation RAV4, known as the XA20 series, went on sale in July 2000. Like the previous model, the XA20 was available in three- and five-door configurations and was constructed on a platform that shared Carina and Corolla elements. Development began in 1995, with a design freeze in the first half of 1998. Styling was done at Calty Design Research Incorporated (also simply known as Calty) by Yasuhide Hosoda and Kevin Hunter from 1996 to 1997. [11]

Обзор тойота рав 4 4 поколения

Обзор тойота рав 4 4 поколения

Обзор тойота рав 4 4 поколения

Обзор тойота рав 4 4 поколения

The second generation RAV4 was originally offered in a number of trim levels in the UK: NV was front-wheel drive, while NRG, GX, and VX were permanent four-wheel drive with differing levels of equipment. [17] Although the RAV4 was available as a three-door in Europe, Asia and Australia, the American model was only available in a five-door configuration. A 1.8-litre inline-four engine (only with 2WD) producing 92 kW (123 hp; 125 PS), 2.0-litre inline-four engine producing 110 kW (150 hp; 150 PS), 2.4-litre inline-four engine producing 118 kW (158 hp; 160 PS), and a D-4D diesel engine were available. Some RAV4s came with anti-lock braking system, electronic stability control, air conditioning, a height-adjustable driver’s seat, cruise control, a six-speaker CD stereo and power windows, mirrors and seats. A sport package added a mesh grille, bonnet scoop, color-keyed door handles, a roof rack, silver sport pedals, heated mirrors, gray-painted bumpers and fender flares, and sport fabric seats. Other options included alloy wheels, heated seats, a sunroof and keyless entry. 16-inch wheels were standard; larger wheels were available on four-wheel drive models.

In Australia, the RAV4 came in base Edge and upmarket Cruiser models in both three- and five-door configurations. The main differentiation between the two models was in appearance. Edge models came with unpainted grey bumpers and side cladding, mirrors, and door handles, and featured steel rims. Cruiser models gained body-colored (painted) bumpers and moldings, mirrors, and door handles, alloy wheels, and ABS brakes. All models came equipped with a brand-new 2.0-litre four-cylinder engine featuring VVT (variable valve timing), resulting in improved power and torque, as well as fuel consumption. Permanent four-wheel drive was a feature. Options were ABS brakes (on the Edge), and air conditioning (on all models). The second generation RAV4 enjoyed success in Australia, where it became the best-selling SUV in the country in 2001, overtaking its rival the Honda CR-V for the first time.

Facelift (2003) [ edit ]

In late 2003, the 2004 model RAV4 was given a styling update, improved equipment, and, in certain markets, a new engine. In the United States the safety structure was improved and Vehicle Stability Control made standard. The RAV4’s 2.0-litre engine was upgraded with a new 2.4-litre engine in the US, and Australia producing 120 kW (160 hp; 160 PS) and 220 N⋅m (162 lb⋅ft). Other countries got mostly 5-door models with the 2.0 litre VVT-i engine. Automatic electric air conditioning also became available. European models got a new catalytic converter because of the new European emission policy. The new model also got an electric throttle.

In Australia, for the facelift, the base Edge was renamed CV, and gained standard air conditioning (previously an option). The CV also received painted bumpers, which came in either silver or body-colored shades, depending on the body color. In addition, the model range was given a subtle facelift, consisting largely of a new front bumper with circular fog lights and white turn signals instead of the older orange lights. In 2005, a new «CV Sport» model was added to the range in Australia, which included a non-functional bonnet scoop, giving the RAV4 a more aggressive appearance. The CV Sport model was short-lived, lasting only a year, and was introduced primarily to stimulate sales until the new model arrived in early 2006.

The second generation RAV4 had the highest proportion of female drivers among all makes and models in the United States, with the possible exception of the Volkswagen New Beetle, according to 2003–2004 registration and survey data. [18]

Facelift Toyota RAV4 hardtop (Japan)

Facelift Toyota RAV4 hardtop (Japan)

Facelift Toyota RAV4 AWD with L Package (US)

Facelift Toyota RAV4 AWD with L Package (US)

Facelift Toyota RAV4 CV (Australia)

Facelift Toyota RAV4 CV (Australia)

Third generation (XA30; 2005) [ edit ]

  • November 2005 – December 2012 (export)
  • November 2005 – May 2016 (Japan)
  • September 2012 – September 2014 (RAV4 EV)
  • 6-speed manual
  • 5-speed manual
  • 4-speed automatic
  • 5-speed automatic
  • 6-speed automatic
  • 7-speed automatic (CVT-i) [22][23]

Обзор тойота рав 4 4 поколения

Обзор тойота рав 4 4 поколения

Обзор тойота рав 4 4 поколения

The Toyota RAV4 was redesigned for the 2006 model year, using an all-new platform, and was first unveiled at the 2005 Frankfurt Motor Show. [24] It uses an electric power steering (EPS) system.

The third generation RAV4 is offered in two versions: a short- or a long-wheelbase model. The short-wheelbase model is sold only in Japan, Europe and New Zealand (diesel only in NZ), with the long-wheelbase RAV4 sold in Australia, New Zealand and North America. Since 2007, the extended-length RAV4 is also sold alongside its shorter counterpart in Japan as the Toyota Vanguard, albeit with a revised front-end body work incorporating a revised grille, bumper, bonnet and headlamps. [25] [26] When the larger XA40 arrived in 2012, the short wheelbase model was kept in production for the Japanese market and sold instead of the new version until 2016.

Japanese models went on sale in 2005 at Netz dealers. [27] The 3-door was dropped in the beginning of 2007, leaving Toyota without a mini SUV until the 2009 Urban Cruiser, which is sold in Europe, North America (as the Scion xD) and Japan (as the Toyota ist). [28] The XA30 series RAV4 was sold in Japan until July 2016, where the XA40 is not to be offered. Toyota discontinued the Vanguard in November 2013 in favour of the redesigned XU60 Harrier. The RAV4 continued to grow beyond the «compact car» segment in Japan due to enlarged exterior dimensions and engine displacement, placing it in the upper tax bracket as defined by Japanese government’s dimension regulations and annual road tax obligations.

It is also the first generation of RAV4 to be offered in regular length (for Asian and European markets, dropping the spare wheel from the rear) and extended length (for North American and Australian markets) versions. The extended-length version has an additional 21% in interior volume from the last generation, and had an optional third-row for two additional passengers (North America and Japan only). The RAV4 can still be had in either front-wheel drive or four-wheel drive in North America and Japan; however most countries only sell the four-wheel drive version.

In 2008 (for the 2009 model year), the RAV4 was given a mid-cycle refresh in some markets, featuring a number of changes, including an all-new four-cylinder engine, and a redesigned front end and tweaked rear end. The Limited model gets a different front grille and bumper cover from other models. The Sport model features a bigger spoiler and red badging along with an option on the V6 model to have a rear door without the externally mounted spare wheel (run-flat tires are used on this model). New features/options include turn signals integrated into the side mirrors, backup camera (with monitor built into rear-view mirror), satellite navigation, smart keyless entry, a push button starter, a multi-function instrument cluster display, etc. Much of the interior remains as before. In 2009, it was also the first time that the Canadian market received a front-wheel drive model to lower the price of entry.

In 2011 (for the 2012 model year), the RAV4 underwent another facelift, based on the Vanguard’s styling.

The vehicles were built in Toyota’s Tahara, Aichi assembly plant, and under contract by Toyota Industries in its Nagakusa, Obu, Aichi plant. Beginning in November 2008, vehicles for the North American market were built in the Toyota Motor Manufacturing Canada Inc. at the new West Plant in Woodstock, Ontario. [29] [30] Beginning in March 2009, Chinese models began production by Tianjin FAW Toyota Motor Co. Ltd. in a joint-venture plant in Tianjin, China. [31]

In 2015, the XA30 series RAV4 was awarded the WheelsTV pre-owned vehicle of the year title. [32]

Safety [ edit ]

The RAV4 in its standard European configuration received 4 stars for adult occupants, 4 stars for toddlers, and 3 stars for pedestrians from Euro NCAP in 2006. [33]

Markets [ edit ]

Japan [ edit ]

Model ranges include X, G and Sport, replacing RAV4 L and RAV4 J. The X and G can be ordered with either front-wheel drive or four-wheel drive. The Sport model with over fenders is four-wheel drive only. The extended-length RAV4 is sold in Japan as the Toyota Vanguard, released on August 30, 2007. [22] It is sold in five- and seven-passenger versions and slots between the regular RAV4 and Kluger. As it is often the case in Japan-only vehicles, the Vanguard comes loaded with high-tech gadgets, including steering-assisted stability control, keyless entry and satellite navigation. The Toyota Vanguard was facelifted in 2010.

Unlike the North American variant that came with a 4-speed automatic gearbox, the Japanese RAV4 (or Vanguard) came with a 7-speed Automatic Transmission from the K112 line also known as Super CVT-i Sports Sequential Shiftmatic. [23] [22] That was along with the upgraded 2AZ-FE that was rated at 177 hp (132 kW).

Australia [ edit ]

In Australia, the RAV4 is sold in four-cylinder base CV, Cruiser, Cruiser L and the limited edition «Altitude» trim levels, and CV6, SX6, and ZR6 are 6-cylinder variants. The V6 was available from 2007.

Malaysia [ edit ]

In Malaysia, the 2.0-litre and 2.4-litre automatic variant is available, both in X and G trim. This model uses the 1AZ-FE four-cylinder, inline 16-valve engine with DOHC and VVT-i. The output for the 2.0-litre RAV4 in Malaysia is at 112 kW (150 hp; 152 PS) at 6,000 rpm with a torque of 194 N⋅m (143 lb⋅ft) at 4,000 rpm while the 2.4-litre uses the 2AZ-FE engine. Both the RAV4 and the Vanguard was available through general importers, but not officially sold by UMW Toyota Motor. [34]

Middle East [ edit ]

In the Middle East, the RAV4 is available with a 2.4-litre engine. Most markets, including the United Arab Emirates (UAE) and Kingdom of Saudi Arabia (KSA), get the four-wheel drive model with an automatic gearbox, but KSA additionally gets a two-wheel-drive model as well, the base one with a manual gearbox. [35]

North America [ edit ]

North American models include choices of 2.4-litre 2AZ-FE inline-four or 3.5-litre 2GR-FE V6 engine. The V6 model has 201 kW (270 hp; 273 PS). In model year 2009, a slightly larger 133 kW (178 hp; 181 PS) 2.5-litre 2AR-FE inline-four replaced the previous 124 kW (166 hp; 169 PS) 2.4-litre engine. Either four-cylinder engine came equipped with a four-speed automatic transmission. The North American RAV4 with 3.5-litre 2GR-FE V6 engine is fitted with a five-speed automatic transmission. All US models feature Toyota’s Star Safety System which includes Vehicle Stability Control. The new RAV4 topped Toyota SUV sales in the United States for the first time.

No manual transmission or diesel engines are available on North American models.

Facelifted for the 2009 model year, North American models include the choice of a new 2AR-FE inline-four or 2GR-FE V6 engine. [36]

Mexico [ edit ]

The RAV4 was first introduced in 2004; and was only available in two trim levels: Base and L. This was already an outgoing generation but still sold pretty well and both came in 2WD only and both models had, as standard equipment 16-inch alloy wheels and a roof rack. The new generation RAV4, which is the current model, had more features as standard equipment. Base and Limited trims continue to be available, but on the Limited trim 4WD became an option and the Base model added 17-inch steel wheels but the roof rack was still standard in both trims. For the refresh of 2009 the roof rack in the Base model was eliminated as standard equipment and the Sport trim was added to the line-up. Up to 2008MY all RAV4s in Mexico had four-cylinder engines but for 2009 the Sport model became available with the V6 engine, although the four-cylinder engine was still available. The Limited trim was only available with the V6 engine and four-wheel drive. For 2010, the RAV4 in Mexico has been simplified again to two trims but the Limited trim was dropped and consequently removed the four-wheel drive option, while the Base and Sport trims remained unchanged from 2009. The RAV4 in Mexico has experienced good acceptance since its introduction.

China [ edit ]

The XA30 RAV4 commenced production in China in April 2009. Trim levels were the 2.0 Classic, 2.0 Luxury, 2.0 Luxury Navi, 2.4 Luxury and 2.4 Luxury Navi. The 2.0-litre 1AZ-FE and 2.4-litre 2AZ-FE were standard paired to a 5 speed manual and 4 speed automatic gearbox. Pricing ranged from RMB 189,800 to RMB 264,300 ( US$26,520 to US$36,930 at the August 2019 exchange rate).

The China-specific model had different styling compared to the those sold in other countries, with a black strip that was placed in between the radiator and license plate like a moustache. It also had chrome bars below the front and rear bumpers. The license plate was also moved to the bottom bumper area to make way for the RAV4 logo and a rear foglamp. Front and rear parking sensors are also standard.

Body styles [ edit ]

Body styles
Chassis codes (DBA-A)ACA31WACA36WACA33LACA37LGSA30GSA33GSA35ALA30ALA31ALA36ZSA30ZSA35
Drive4WDFWD4WDFWDFWD4WD4WD4WD4WDFWDFWD4WD
Engine (Japan)2AZ-FE2AZ-FE2GR-FE
Engine (China)2AZ-FE1AZ-FE
Engine (Europe)2GR-FE2GR-FE2AD-FTV2AD-FTV3ZR-FAE3ZR-FAE

Engines [ edit ]

Engines
CodeYearsType/codePower, torque at rpm
1AZ-FE (2.0 VVT-i)2005–20121.998 L (121.9 cu in) (86.0×86.0mm) I4112 kW (150 hp; 152 PS) at 6,000 rpm, 194 N⋅m (143 lb⋅ft) at 4,000 rpm
1AZ-FE (2.0 VVT-i)2007MY-2008MY (UK)1.998 L (121.9 cu in) (86.0×86.0mm) I4112 kW (150 hp; 152 PS) at 6,000 rpm, 194 N⋅m (143 lb⋅ft) at 4,000 rpm
2AZ-FE2005–20082.362 L (144.1 cu in) (88.5×96.0mm) I4124 kW (166 hp; 169 PS) at 6,300 rpm, 224 N⋅m (165 lb⋅ft) at 4,000 rpm
2AR-FE2009–20122.494 L (152.2 cu in) I4133 kW (178 hp; 181 PS) at 6,300 rpm, 233 N⋅m (172 lbf⋅ft) at 4,000 rpm
2GR-FE2005–20123.456 L (210.9 cu in) (94.0×83.0mm) V6200 kW (268 hp; 272 PS) at 6,200 rpm, 333 N⋅m (246 lb⋅ft) at 4,700 rpm
3ZR-FAE (2.0 Valvematic)2008–20121.987 L (121.3 cu in) (80.5×97.6mm) I4116 kW (156 hp; 158 PS) at 6,200 rpm, 198 N⋅m (146 lbf⋅ft) at 4,400 rpm
2.0 D-4D2005-2006MY1.995 L (121.7 cu in) (82.2×94.0mm) I485 kW (114 hp; 116 PS) at 4,000 rpm, 250 N⋅m (184 lbf⋅ft) at 1,800–3,000 rpm
2.2 D-4D Diesel2007MY-2008MY2.231 L (136.1 cu in) (86.0×96.0mm) I4100 kW (134 hp; 136 PS) at 3,600 rpm, 310 N⋅m (229 lbf⋅ft) at 2,000–2,800 rpm
2.2 D-4D Diesel 180 (UK)2007MY2.231 L (136.1 cu in) (86.0×96.0mm) I4130 kW (174 hp; 177 PS) at 3,600 rpm, 400 N⋅m (295 lbf⋅ft) at 2,000–2,600 rpm
2.2 D-4D, 2.2 D-CAT (UK)2008–20122.231 L (136.1 cu in) (86.0×96.0mm) I4110 kW (148 hp; 150 PS) at 3,600 rpm, 340 N⋅m (251 lbf⋅ft) at 2,000–2,800 rpm
2.2 D-CAT2008–20122.231 L (136.1 cu in) (86.0×96.0mm) I4130 kW (174 hp; 177 PS) at 3,600 rpm, 400 N⋅m (295 lbf⋅ft) at 2,000–2,800 rpm

First facelift Toyota RAV4 Sport (US)

First facelift Toyota RAV4 Sport (US)

First facelift Toyota RAV4 Limited (US)

First facelift Toyota RAV4 Limited (US)

First facelift Toyota RAV4 Altitude (Australia)

First facelift Toyota RAV4 Altitude (Australia)

First facelift Toyota RAV4 Altitude (Australia)

First facelift Toyota RAV4 Altitude (Australia)

First facelift Toyota RAV4 (Germany)

First facelift Toyota RAV4 (Germany)

Pre-facelift Toyota Vanguard (Japan)

Pre-facelift Toyota Vanguard (Japan)

Second facelift Toyota RAV4 XT-R (UK)

Second facelift Toyota RAV4 XT-R (UK)

Second facelift Toyota RAV4 XT-R (UK)

Second facelift Toyota RAV4 XT-R (UK)

Interior

Toyota RAV4 EV (US)

RAV4 EV [ edit ]

Toyota worked together with Tesla Motors to develop the second generation RAV4 EV, and the electric SUV was scheduled for market launch late in the third quarter of 2012. [13] [37] Production was limited to 2,600 units during the first three years, and sales were limited to California only, beginning with the San Francisco Bay Area, Los Angeles/Orange County and San Diego. [38] [39]

The second generation RAV4 EV has a 115 kW (154 hp; 156 PS) motor powered by a 41.8kWh lithium ion battery pack, that Toyota expects to deliver a US Environmental Protection Agency rated range of 148 km (92 mi) in standard charge mode and 182 km (113 mi) in extended charge mode, for a combined range of 166 km (103 mi); and a combined fuel economy rating of 3.1 L/100 km (91 mpg‑imp; 76 mpg‑US). [14] [40] The RAV4 EV battery pack and electronic components are similar to those used in the Tesla Model S sedan launched in June 2012, because Tesla Motors is the manufacturer of the powertrain. [41]

Fourth generation (XA40; 2012) [ edit ]

The fourth generation RAV4 was a complete redesign; it was revealed at the November 2012 Los Angeles Auto Show. [47] Unlike the previous generations, it featured a rear liftgate rather than a side-opening rear door and no longer had the spare wheel mounted on the rear door.

The RAV4 no longer offers a V6 engine like the previous generation—all engine choices were inline four-cylinder engines. Also, while the previous XA30 model was offered in regular and extended wheelbase lengths, the XA40 was only sold in a single wheelbase length (corresponding to the long wheelbase XA30).

The full hybrid system combined a 2.5-litre Atkinson cycle petrol engine with a powerful electric motor, a high voltage generator, a 204 cell nickel–metal hydride battery located under the rear seats, a power control unit, and a power split device. RAV4 Hybrids were available in both front and four-wheel drive variants. The four-wheel drive came equipped with a second, 50 kW high-voltage, rear mounted electric motor that offers increased traction and a 1,750-pound (790 kg) towing capacity. The rear’s electric motor operates independently from the hybrid system front’s electric motor, driving the rear wheels alone. [48] US sales began in early January 2013.

Markets [ edit ]

Обзор тойота рав 4 4 поколения

Обзор тойота рав 4 4 поколения

For the Japanese market, the previous generation in short-wheelbase length remained on sale in Japan until 2016 instead of the newer, export only, XA40. The Harrier replaced the long-wheelbase model in Japan, previously badged as the Vanguard.

In Australia, the fourth generation RAV4 went on sale in February 2013. Engine choices included a 2.0- and 2.5-litre four-cylinder petrol, and 2.0- and 2.2-litre turbo-diesels. Transmissions included a six-speed manual (UK/Australia only), Continuously Variable Transmission (CVT), and six-speed automatic. [49] [50]

The UK model went on sale in 2013. Early European models included a choice of a 2.0-litre petrol or one of three 2.0-litre diesel engines. [51]

The RAV4 manufactured in Woodstock, Ontario, Canada had about 50 percent of its parts coming from Japan. [52]

Taiwanese models included a 2.0-litre Dual VVT-i inline four-cylinder engine with 7-speed Continuously Variable Transmission (Sequential Manual) or 2.5-litre Dual VVT-i inline-four engine with six-speed automatic. [53] [54]

Production in China commenced in August 2013 and was sold alongside the XA30 model for a short time. The XA40 RAV4 in China came standard with the 2 litre 6ZR-FE and 2.5 litre 5AR-FE petrol engine. 6 speed manual, automatic and CVT gearboxes are standard. Seven trim levels were available with prices ranging from 183,800 to 272,800 yuan (US$25,680 to 38,120).

Production in Russia started in August 2016. [44]

Facelift (2015) [ edit ]

In 2015, for the 2016 model year, Toyota released a facelift for the XA40 series. The facelift debuted with the RAV4 Hybrid shown at the April 2015 New York International Auto Show. The facelift included redesigned LED front and rear lamps and updated speedometer dials with full color TFT multi information display.

2017 Toyota RAV4 Excel (UK; facelift)

2017 Toyota RAV4 Excel (UK; facelift)

2017 Toyota RAV4 Excel (UK; facelift)

2017 Toyota RAV4 Excel (UK; facelift)

RAV4 Adventure and RAV4 Premium (2013) [ edit ]

Обзор тойота рав 4 4 поколения

The RAV4 Adventure is a concept vehicle that accentuated the car’s look to reinforce its off-road capabilities. It included dark red body color, extended wheel arches, 20-inch alloy wheels and matte painted front and rear bumpers.

The RAV4 Premium is a concept vehicle with Deep Bronze body color, bumpers in Deep Bronze, chrome-finished spoiler, chrome inserts in the rear bumper, brushed aluminium skid plates, integrated tailpipe at the rear bumper, 20-inch wheels, leather interior upholstery designed by Toyota’s Kansei design department, seats with black piping and V-shaped outline, two-tone double stitching and grey and black leather on the instrument panel and door panels.

Both vehicles were unveiled in March 2013 at the Geneva Motor Show. [55] [56]

A production version of the RAV4 Adventure was added to the US lineup in September 2017. [57]

Engines [ edit ]

Petrol engines [58]
ModelYear(s)DisplacementFuel TypePowerTorque0–100 km/h (0–62 mph)CO2 Emissions
2.0 FWD2012–20181,987 cc (121.3 cu in)Petrol111 kW (149 hp; 151 PS)195 N⋅m (144 ft⋅lb)9.9 s167 g/km
2.0 Multidrive AWD2012–20181,987 cc (121.3 cu in)Petrol111 kW (149 hp; 151 PS)195 N⋅m (144 ft⋅lb)10.7 s166 g/km
2.5 AWD2012–20182,494 cc (152.2 cu in)Petrol131 kW (176 hp; 178 PS)233 N⋅m (172 ft⋅lb)8.6 s169 g/km; 23 city/29 hwy
2.5 Hybrid AWD2015–20182,494 cc (152.2 cu in)Petrol/Electric Motor145 kW (194 hp; 197 PS) combined279 N⋅m (206 ft⋅lb) combined8.1 s115 g/km; 33 city/31 hwy
Diesel engines [58]
ModelYear(s)DisplacementFuel TypePowerTorque0–100 km/h (0–62 mph)CO2 Emissions
120D 4×22012–20181,998 cc (121.9 cu in)Diesel91 kW (122 hp; 124 PS)310 N⋅m (229 ft⋅lb)10.5 s127 g/km
120D AWD2013–20181,998 cc (121.9 cu in)Diesel91 kW (122 hp; 124 PS)310 N⋅m (229 ft⋅lb)13.6 s136 g/km
150D AWD2012–20182,231 cc (136.1 cu in)Diesel110 kW (148 hp; 150 PS)340 N⋅m (251 ft⋅lb)9.6 s147 g/km
150D Autodrive AWD2012–20182,231 cc (136.1 cu in)Diesel110 kW (148 hp; 150 PS)340 N⋅m (251 ft⋅lb)10.0 s173 g/km

Safety [ edit ]

Обзор тойота рав 4 4 поколения

The Japan—made RAV4 in its most basic Latin American configuration with 3 airbags received 5 stars for adult occupant and 4 stars for toddlers from Latin NCAP in 2015. [59]

The RAV4 in its standard European configuration received 5 stars from Euro NCAP in 2013. [60]

In the Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) evaluations, the 2013 and 2014 model year RAV4 achieved a «good» crashworthiness rating for head restraints and seats, roof strength, side, and moderate overlap front, while achieving a «poor» rating in the IIHS Small Overlap Frontal Test. Modifications were made starting in the 2015 model year which increased the small overlap front rating to «good». [61]

The small overlap test, introduced in 2012 by the IIHS, simulates a frontal collision on 25 percent of the driver’s side. Since its adoption, the IIHS has noticed several automakers making non-symmetrical modifications to their vehicles, including the RAV4. Another small overlap test was conducted on a number of vehicles, including a 2015 RAV4, but was conducted on the passenger side instead. The RAV4 fared the worst and would have received a «poor» rating if the IIHS were to provide ratings for passenger-side protection. The crash test’s intrusion was 330 mm (13 in) further into the vehicle on the passenger’s side than on the driver’s side and caused the passenger door to open during the crash. [62]

Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) [63]

Moderate overlap frontal offsetGood
Small overlap frontal offset (driver) 2013–14Poor
Small overlap frontal offset (driver) 2015–19Good
Small overlap frontal offset (passenger)Poor
Side impactGood
Roof strengthGood

Fifth generation (XA50; 2018) [ edit ]

  • Japan: Ōbu, Aichi (Nagakusa plant); Toyota, Aichi (Takaoka Plant)
  • Canada: Woodstock, Ontario; Cambridge, Ontario (TMMC)
  • China: Changchun, Jilin (FAW Toyota); Guangzhou (GAC Toyota)
  • United States: Georgetown, Kentucky (TMMK)
  • Russia: Saint Petersburg (TMMR)
  • 88 kW (118 hp; 120 PS) 5NM + 40 kW (54 hp; 54 PS) 4NM (hybrid)
  • 134 kW (180 hp; 182 PS) 5NM + 40 kW (54 hp; 54 PS) 4NM (plug-in hybrid)
  • 126 kW (169 hp; 171 PS) (2.0 L)
  • 151 kW (202 hp; 205 PS) (2.5 L)
  • 163 kW (219 hp; 222 PS) (hybrid, combined system output)
  • 225 kW (302 hp; 306 PS) (plug-in hybrid, combined system output)
  • 6-speed manual
  • 8-speed AWF8F35/UA80E «Direct Shift» automatic
  • K120CVT with physical first gear T110eCVT with sequential shift mode (hybrid)

The fifth-generation RAV4 was unveiled at the March 2018 New York International Auto Show. [72] The design was previewed by the FT-AC concept shown at the December 2017 Los Angeles Auto Show. It is built on the same TNGA-K (GA-K) platform as the XV70 series Camry. Both 4-cylinder petrol-powered and petrol-electric hybrid (Hybrid Synergy Drive) variants would remain available.

Development of the model was led by chief engineer Yoshikazu Saeki. [73] Built on the GA-K platform, the unibody chassis of the fifth-generation RAV4 is 57 percent more rigid than the previous generation. The model incorporates a multi-link rear suspension to which is claimed to provide more ideal damping for handling, lesser interior cabin noise, and enhanced ride comfort.

For improved forward visibility around the A-pillar, Toyota positioned the side mirrors lower on the doors. The lowered beltline and the enlarged rear quarter glass also increased the side visibility from inside the car. Forward visibility is also enhanced by the positioning of the lower instrument panel and tucked-in windshield wipers. [74]

The fifth-generation RAV4 also introduced a newly developed four-wheel drive system, Dynamic Torque Vectoring AWD. Claimed to be a world-first adoption, it is a torque vectoring mechanism, which independently distributes torque to the left and right rear wheels according to driving conditions. A disconnect is incorporated to transmit driving force only to the rear wheels when 4WD is deemed unnecessary. [75]

For hybrid models, all-wheel drive model utilized the «E-Four»/»AWD-i» system. The updated system increases the total torque to the electronically driven rear wheels by 30 percent compared to the AWD system used in the previous generation. A new control system allows torque distribution to the front and rear wheels to be changed from between 100:0 to 20:80. [76] A standard AWD system without torque vectoring is also available for petrol models.

Rear view

RAV4 Adventure/Trail/Edge

RAV4 Adventure/Trail/Edge

Interior

Markets [ edit ]

North America [ edit ]

The RAV4 went on sale in the United States in December 2018, while the RAV4 Hybrid went on sale in March 2019. [77] It is available in five petrol trim levels which include the LE, XLE, XLE Premium, Adventure and Limited, and four hybrid trim levels which include the LE, XLE, XSE and Limited. [78] Both Adventure and Limited grades are equipped with Dynamic Torque Vectoring AWD. It has Multi Terrain Select providing operators an ability to maximize traction when driving on sand, mud, rock, or dirt. North American market RAV4 is equipped with a 2.5-litre petrol engine paired with an 8-speed Direct Shift automatic. A 7-inch multi-touch screen is available standard, as well as the Toyota Safety Sense 2.0.

For the North American market, the RAV4 is built in two plants in Ontario, Canada, while the RAV4 Hybrid is produced in Georgetown, Kentucky, United States. [79] The RAV4 Prime plug-in hybrid is imported from the Nagakusa plant in Japan. [80]

In 2019, for the 2020 model year, the TRD Off-Road trim level was added to the lineup, making a total of ten trim levels available. [81] In 2020, for the 2021 model year the XLE Premium Hybrid trim level is added to the lineup. Toyota also added new TRD-stamped stainless steel front skid plate for the TRD Off-Road. [82] The SE Hybrid grade is added in 2021 for the 2022 model year. [83] The Woodland Edition model was added in 2022 for the 2023 model year with standard hybrid powertrain, TRD bronze-coloured wheels, and roof rails. For the 2023 model, all RAV4 trims also received upgrade to Toyota Safety Sense 2.5. [84]

Europe [ edit ]

In the United Kingdom, the fifth-generation RAV4 is available exclusively in its hybrid version, either front-wheel drive or with four-wheel drive. It is available in four grades—Icon, Design, Excel and Dynamic. [85] Ireland was the first market to release the Hybrid version of the fifth-generation RAV4 with delivery in late December 2018.

The GR Sport grade was added in October 2022. [86] [87]

Japan [ edit ]

The fifth-generation RAV4 was unveiled in Japan in February 2019, and went on sale in April 2019. It marked the reintroduction of the RAV4 nameplate in Japan after almost three years of hiatus. Monthly sales target in Japan was set at 3,000 units, while grade levels available during launch are X, G, «Z package», Adventure, Hybrid X, and Hybrid G. Until 2020, the model was only available in Corolla Store and Netz dealership chains. [75] The plug-in hybrid version called the RAV4 PHV was added in June 2020. [88]

Southeast Asia [ edit ]

The fifth-generation RAV4 was also launched in Singapore on 10 January 2019 at the Singapore Motorshow [89] and in the Philippines on 8 February 2019. [90]

In Malaysia, the fifth-generation RAV4 was launched in the country on 18 June 2020 and available in 2 engine options, the 2.0 M20A-FKS and 2.5 A25A-FKS, both in single trim only. [91] As of August 2020, the 2.0-litre engine option was dropped.

South Africa [ edit ]

The fifth-generation RAV4 has been available in South Africa since March 2019 in five variants: 2.0 GX 2WD, 2.0 GX CVT 2WD, 2.0 GX-R CVT AWD, 2.5 VX CVT 2WD and 2.5 VX AT AWD, with the 2.5 GX Hybrid available since September 2021. The 2.0 GX 2WD trim is also available with 6-speed manual transmission. As of March 2022, the GX Hybrid was dropped in favour of the facelifted GX-R and VX e-Four Hybrids. [92]

Australia [ edit ]

The fifth-generation RAV4 went on sale in Australia on 8 May 2019 and is available in four trim levels: GX, GXL, Cruiser and Edge. The GX, GXL and Cruiser trims have two engine options: the 2.0 L petrol and the 2.5 L hybrid, while the Edge trim has only one engine option: the 2.5 L petrol. The GX trim is available with either 6-speed manual transmission or CVT, while the GXL and Cruiser trims as well as the GX, GXL and Cruiser hybrid variants are only available with CVT. The Edge trim is available with 8-speed automatic transmission.

China [ edit ]

The fifth-generation RAV4 was also launched in China on 22 November 2019 at the Guangzhou International Motor Show. It is produced and sold by FAW Toyota. Another Chinese market variant with different front and rear fascias produced and sold by GAC Toyota is called the Toyota Wildlander (Chinese: 威兰达 ; pinyin: Wēilándá ). [64] The PHEV version of the Wildlander was unveiled on 19 April 2021. [93]

Toyota Wildlander (China)

Toyota Wildlander Hybrid (China)

Toyota Wildlander Hybrid (China)

RAV4 Hybrid [ edit ]

Обзор тойота рав 4 4 поколения

A hybrid variant of the RAV4 was announced available alongside the standard petrol variant and made available in March 2019. It comes standard with four-wheel drive and the hybrid system uses a 1.6 kWh nickel-metal-hydride battery pack. Fuel economy is estimated by the EPA in to be:

  • city: 5.7 L/100 km; 49 mpg‑imp (41 mpg‑US)
  • highway: 6.4 L/100 km; 44 mpg‑imp (37 mpg‑US)
  • combined: 6.0 L/100 km; 47 mpg‑imp (39 mpg‑US). [94][95]

Plug-in hybrid electric [ edit ]

Обзор тойота рав 4 4 поколения

A plug-in hybrid electric (PHEV) variant of the RAV4 was unveiled at the December 2019 Los Angeles Auto Show. The vehicle, called the RAV4 PHEV (RAV4 Prime in North America), is powered by a differently-tuned 2.5-litre A25A-FXS engine with the same power output as the standard hybrid version but with uprated torque to 228 N⋅m (168 lb⋅ft) at 2,800 rpm. It has a total power output of 225 kW (302 hp), which is 62 kW (83 hp) higher than the regular hybrid version. The RAV4 PHEV has a claimed acceleration from 0–60 mph (0–97 km/h) in 5.8 seconds and 0–100 km/h (0–62 mph) in 6.2 seconds, which, at the time of its introduction, made it the second quickest acceleration time in Toyota’s lineup after the GR Supra sports car. [96] [97]

The sales have begun in Japan since 8 June 2020, initially sold as the RAV4 PHV. [88] [98] The «PHV» moniker was later dropped in October 2022. [99]

2021 refresh [ edit ]

In September 2021, Toyota revealed the updated RAV4 with new LED projector type headlights, alloy wheels which can be had in either silver or black, USB-C charging ports, while the European market gains the new Adventure variant which has been offered in other markets like Japan, United States and Australia. [100] [101] Plug-in hybrids are still available with up to 306 PS and it has a claimed all-EV range of 75 km (47 mi). [102]

Suzuki Across [ edit ]

Обзор тойота рав 4 4 поколения

A Suzuki-badged version of the RAV4 PHEV called Suzuki Across was introduced in July 2020, exclusively for the European market. [103] [104] The model was introduced to help Suzuki meet fleet-wide average CO2 emission targets in the European Union in 2021, as the Across offers a low 22 g/km CO2 emission figure. [105] The Suzuki variant receives slim LED headlights, which appear to be identical to the Chinese market Toyota Wildlander, and a rounder front grille that differentiates the Across from the Toyota RAV4. [106]

Mitsuoka Buddy [ edit ]

A modified version of the RAV4, the Mitsuoka Buddy, made its debut in October 2020. The front fascia harkens back to the Chevrolet K5 Blazer and the rear is similar to the Cadillac cars of the 1970s. Engine options are 2.0-litre petrol and 2.5-litre hybrid. [107] [71]

Powertrain [ edit ]

TypeYearsPower at rpmTorque at rpm
1,986 cc (121.2 cu in) 2.0 L M20A-FKS I42018126 kW (169 hp; 171 PS) at 6,600203 N⋅m (150 lb⋅ft) at 4,400
2,487 cc (151.8 cu in) 2.5 L A25A-FKS I42018151 kW (202 hp; 205 PS) at 6,600249 N⋅m (184 lb⋅ft) at 5,000
2,487 cc (151.8 cu in) 2.5 L A25A-FXS I4 (hybrid)2018163 kW (219 hp; 222 PS) at 5,700 (combined)279 N⋅m (206 lb⋅ft) at 3,600 (combined)
2,487 cc (151.8 cu in) 2.5 L A25B-FXS I4 (hybrid, China)2019163 kW (219 hp; 222 PS) at 5,700 (combined)279 N⋅m (206 lb⋅ft) at 3,600 (combined)
2,487 cc (151.8 cu in) 2.5 L A25A-FXS I4 (plug-in hybrid)2020225 kW (302 hp; 306 PS) (combined)

Safety [ edit ]

In September 2019, Teknikens Värld ran both the petrol and hybrid versions of the RAV4 on the moose test, where both vehicles failed. The testers noted «dangerous behavior» on the cone course, and that the electronic stability control «engaged very late», causing both vehicles to hop up on their outer tyres multiple times during the test. [108] [109] In response to the findings, Toyota issued a software update. In January 2020, Teknikens Värld retested the model [110] giving it a passing mark. [111]

The Japan-made RAV4 in its most basic Latin American configuration with 7 airbags received 5 stars for adult occupants, 5 stars for toddlers and Advanced Award from Latin NCAP in 2019. [112]

The RAV4 in its standard European configuration received 5 stars from Euro NCAP in 2019. [113]

Обзор автомобиля Toyota RAV4: технические характеристики, комплектация, цены в 2019 году

Выбирая полноприводный кроссовер, нельзя не обратить внимание на первый CUV в мировой истории. Остаётся ли он вне конкуренции благодаря совершенствованию со сменой поколений или другие автоконцерны превзошли японского гиганта? Разберём подробно Тойота Рав 4 — технические характеристики, комплектации, плюсы и минусы в сравнении с другими кроссоверами, цены на новые и подержанные авто.

Тойота Рав4

Японская компания Toyota сегодня занимает первое место в мире по производству и продажам автомобилей, а её RAV4 оказался первым в мире кроссовером (англ. Crossover Utility Vehicle, сокращённо CUV), хотя его всё чаще относят к внедорожникам (SUV). На сегодня создано уже четвёртое поколение «равчиков», представленное в различных комплектациях. Что же представляет собой мировой пионер в классе CUV, которому посвящён наш обзор Toyota RAV4?

Обязательно прочитайте обзорную статью нашего эксперта, в которой подробно описана история создания автомобиля.

Компания Toyota — крупнейший автопроизводитель

Компания Toyota

Toyota Motor Corporation была основана в 1937 году семейством японских предпринимателей и промышленников Тоёда, начавших свой бизнес тринадцатью годами ранее с производства автоматических ткацких станков. Именно выручка от продажи британской компании патента на ткацкий станок Toyoda послужила стартовым капиталом, позволив разработать и запустить в производство собственную модель автомобиля. Вторую с конца букву «д» (Toyoda) поменяли на «т» (Toyota) — и готова новая марка!

В 2007 году Toyota впервые обошла по количеству выпущенных и проданных автомобилей американскую General Motors, а с 2012-го постоянно удерживает статус крупнейшего автопроизводителя в мире. Также компания является крупнейшим публичным акционерным обществом в Японии.

На территории России представительство Toyota открылось в 1998 году, а с 2002 года действует дочернее ООО «Тойота Мотор». В 2007-м был запущен российский завод компании, который находится в Санкт-Петербурге и (по данным официального веб-ресурса toyota.ru) занимается производством полного цикла моделей Camry и RAV4.

Дополнительно рекомендуем прочитать статью нашего специалиста, в которой раскрываются характеристики новой Тойоты Королла.

История компактного кроссовера Toyota — модели RAV4

Первый RAV4 появился на свет в 1994 году — в виде мини-кроссовера. Он был задуман как автомобиль для молодёжи, любящей активный отдых. Отсюда и буквы в названии: взяли Recreation Active Vehicle — получили аббревиатуру RAV. Цифра «4» обозначает полный привод. Это поколение уже продавалось на авторынке России официально.

Самый новый Тойота Рав 4 на сегодня — IV поколения — был презентован в ноябре 2012 года в Лос-Анджелесе.

Первое поколение

Первое поколение

Первые «равчики» (SXA10) производились с 1994 по 2000 год заводом Toyota в Японии. На старте они выпускались с трёхдверными кузовами, но уже в 1995-м завод запустил также производство 5-дверных. Двигатели применялись только бензиновые, мощностью 135 и 178 лошадиных сил, объёмом 2,0 л.

Длина / ширина / высота авто — 3730 / 1695 / 1655 (здесь и далее — миллиметров), клиренс — от 195 до 205, колёсная база — 2200.

Несмотря на четвёрку в названии, автомобили были как полно-, так и переднеприводными. Оснащение коробкой передач также проводилось в 2 вариантах:

Модификация 1998 года прошла незначительный рестайлинг (оптика, бамперы, решётка радиатора) и имела версию кузова с тканевой крышей.

Второе поколение

Второе поколение

Выпуск II поколения тойотовских мини-кроссоверов (CA20W) датируется 2000-2005 годами, они также собирались только в Японии, с трёх- и пятидверными кузовами, полным и передним приводами.

Основные изменения по сравнению с первыми «равчиками»:

  • бензиновые двигатели — 1,8 л / 123 лошадиные силы, 2,0 л / 150 л.с., 2,4 л / 161 л.с.;
  • впервые применялся также дизельный движок 2,0 л / 116 л.с.;
  • увеличение кузова — длина / ширина / высота одной модификации 3820 / 1735 / 1665, другой 4155 / 1735 / 1690;
  • увеличение колёсной базы — 2280 в одной модификации, 2490 в другой.

Второе поколение тоже подвергалось рестайлингу со сменой формы оптики и решётки радиатора — в 2004 году.

Третье поколение

Третье поколение

III поколение «равчиков» — 2005-2013 гг. — относится уже не к мини, а компактным кроссоверам. Длина / ширина / высота достигли 4395 / 1815 / 1685, колёсная база — 2560. А вот клиренс уменьшился до 180-190.

Обратите внимание: именно к этому поколению относится удлинённый кроссовер, именуемый Toyota Vanguard и официально реализуемый лишь на авторынке Японии. Кроме этого, для США выпускалась модификация с 6-цилиндровым 3,5-литровым движком и также удлинённым кузовом.

В этот период автопроизводитель отказался от 1,8-литрового двигателя, постоянного полного привода в пользу переднего с подключаемым задним, и главное — трёхдверного кузова. Был полностью изменён интерьер салона.

В 2010 году первый в истории кроссовер был обновлён — характеристики Тойота Рав 4 претерпели 4 кардинальные изменения:

  • появление версии III LWB с длиной автомобиля 4625 мм, колёсной базой 2660, увеличенным объёмом багажника и более просторным салоном;
  • увеличение мощности 2,0-литрового двигателя до 158 л.с., 2,4 л — до 184 л.с.;
  • появление в некоторых комплектациях бесступенчатой трансмиссии (вариатора, CVT) вместо автоматической либо механической КПП;
  • внедрение 6-скоростных АКПП и МКПП.

Изменился и дизайн, самое радикальное новшество — интеграция решётки радиатора в передний бампер.

На российском рынке видоизменённый «равчик» появился сразу — продажи стартовали 1 июня 2010 г. А в октябре 2011 компания уменьшила мощность мотора 3ZR-FAE до 148 «лошадок» в автомобилях, выпускаемых для российского рынка, чтобы обеспечить покупателям экономию на транспортном налоге.

Четвертое поколение

Четвертое поколение

IV поколение Рав 4 выпускается с 2013 года, кроме Японии, на заводах в китайском городе Чанчунь и в российском Санкт-Петербурге.

Кроссовер опять существенно вырос в размерах (за исключением высоты) — 4570 / 1845 / 1670, изменился дизайн переднего бампера, который теперь вызывает ассоциации с бульдожьим прикусом, но главное — с задней двери исчезло запасное колесо, переместившись под пол багажника, а сама дверь начала открываться вверх, перестав разбалтываться.

Изложили краткую историю — переходим к описанию Toyota RAV4.

Технические характеристики Тойота Рав 4

Двигатель

Линейку двигателей, устанавливаемых на третье (XA30) и четвёртое (XA40) поколения Тойота Рав 4, отличает невысокий расход топлива, достаточно большой крутящий момент и надёжность.

Основные параметры моторов, которыми с 2005 года оснащает российские «равчики» производитель, представлены в таблице.

Двигатель1AZ-FE2AZ-FE3ZR-FAE3ZR-FE2AD-FTV2AR-FE
Объём, л22,4222,32,5
ТопливоБензин АИ-95Бензин АИ-92, АИ-95Бензин АИ-92, -95, -98Бензин АИ-92, -95ДТБензин АИ-92, -95
ТипРядный, 4-ц.4-ц., VVT-iРядный, 4-ц.Рядный, 4-ц.Рядный, 4-ц.Рядный, 4-ц.
Мощность, л.с.144-152145-170148-158140-146150169-184
Крутящий момент, Нм / об./мин190-194 / 4000214-219 / 4000189 / 3500, 189-196 / 3800, 198 / 4000187 / 3600, 190-194 / 3900340 / 2800233 / 4000, 167-235 / 4100, 344 / 4700
Расход топлива, л/100 км8,9-10,77,9-12,46,9-8,17,9-8,16,77,9-11,2

Шасси, ходовая часть

Третье поколение RAV4 имеет только полный привод, за исключением комплектации Стандарт, доступной либо в полно-, либо переднеприводном варианте.

Тип привода комплектаций IV поколения:

Клиренс Тойота Рав 4 2013-2019 года в одних модификациях составляет 197 мм, в других — всего 165.

Для парковки к бордюрам и езды по проблемным российским дорогам высокий клиренс обладает безусловным преимуществом.

3 типа трансмиссии, с которыми выпускаются RAV4:

Кузов, габариты

Размеры Рав 4 четвёртого поколения — длина / ширина / высота, мм:

  • RAV4 2012 Классик, Стандарт (Плюс), Престиж, Элеганс — 4570 / 1845 / 1670;
  • RAV4 2012 остальные комплектации — 4570 / 1845 / 1715;
  • RAV4 рестайлинг 2015 — длина увеличена до 4605, Комфорт (Плюс) и Стандарт (Плюс) доступны в двух вариантах, высотой 1670 либо 1715, прочие габариты не изменились.

Количество мест для пассажиров независимо от комплектации — 5.

Объём багажника после рестайлинга 2015 года — 577 л во всех комплектациях, до него — только в Престиж Плюс, в остальных 506 л.

Оснащение салона

Описание Тойота RAV4

Красотой интерьера Toyota RAV4 не отличается. Зато отличается комфортной регулировкой спинок сидений, которые можно наклонять под любым градусом и даже складывать на пол, превращая кабину в настоящую спальню.

3 комплектации с обивкой сидений и отделкой передней панели кожей:

Безопасность

Безопасность Toyota RAV4 2009 года и новее обеспечивается:

  • системой контроля тягового усилия;
  • системой контроля устойчивости;
  • дисковыми тормозами с АBS;
  • боковыми подушками безопасности для передних сидений;
  • активными подголовниками этих сидений;
  • полноразмерными боковыми подушками-шторками.

Комплектации Toyota RAV4

8 актуальных комплектаций «равчика», представленных на toyota.ru:

  • Стандарт;
  • Стандарт Плюс;
  • Комфорт Плюс;
  • Style;
  • Adventure;
  • Престиж;
  • Exclusive;
  • Престиж Safety.

На вторичном рынке также доступны:

Комплектации RAV4 различаются шинами и дисками, степенью безопасности и комфорта, дизайном, мультимедийными системами, дополнительными опциями хранения и перевозки грузов.

Особенности модели, представленной на российском рынке

Тойота RAV4 на российском рынке

Модель Рав 4, которая производится и продаётся в России, отличается от тойотовских кроссоверов для Японии, США и/либо Европы:

  • характеристиками двигателей;
  • габаритами кузова и размерами колёсной пары;
  • адаптацией к суровым русским зимам.

В то же время с адаптацией к отечественным дорожным условиям, как показывает тест драйв Тойота Рав 4, дела обстоят неважно. На бугорках и рытвинах машину трясёт и подбрасывает слишком сильно, что не характерно для внедорожника. Отсюда следует, что «равчик» правильнее относить к городским авто (кроссоверам), а для передвижения по бездорожью стоит поискать другое ТС.

Цены на новые и подержанные автомобили

Цены на кроссоверы 2017 2018 модельного года новинки, указанные на toyota.ru, — от 1 млн 450 тыс. рублей на Стандарт Плюс и Стандарт до 2,058 млн руб. на Престиж Safety.

Цены на «Равчики» первого поколения к настоящему дню снизились до 400 тыс., 350 тыс. и даже 250 тыс. рублей.

Подержанные автомобили 2010 — 2014 г.в. стоят от 900 тыс. до 1,4 млн руб. в зависимости от комплектации и технического состояния.

Сравнение Toyota RAV4 с конкурентами

4 прямых конкурента Toyota RAV4 с 2,5-литровым двигателем (по алфавиту):

  • Mitsubishi Outlander;
  • Nissan X-Trail (читайте подробнее о технических характеристиках Ниссан Икстрейл);
  • Subaru Forester (читайте подробнее о технических характеристиках Субару Форестер);
  • Suzuki Grand Vitara.

Также рекомендуем прочитать статью нашего эксперта, в которой подробно описаны технические характеристики Киа Соренто.

Дополнительно советуем прочитать статью нашего специалиста, в которой также подробно расписаны технические характеристики Киа Спортейдж.

Все, кроме разве что Субару, превосходят Рав 4 более низкими ценами. Зато преимущество тойотовского кроссовера — доступен с АКПП и МКПП, тогда как конкуренты только с вариаторной коробкой передач. Он также выгодно отличается просторным салоном, хорошим разгоном и хвалёным тойотовским двигателем.

Типовые проблемы при эксплуатации Toyota RAV4

Пресловутый недостаток «равчика» всех лет — слишком жёсткая подвеска, III и IV поколений — слабые, но неприятные толчки при переключении передач на АКПП.

Третье поколение «отметилось» частыми поломками рулевой рейки и коротким сроком годности (60-70 тыс. км) цепного привода.

Последнее поколение характеризуется:

  • быстрым износом бесступенчатой трансмиссии и той же рулевой рейки;
  • малым сроком службы подвески и тормозной системы, подлежащих замене через те же 60-70 тыс. км;
  • низким качеством пластика для отделки экстерьера, вызывающим стук внутри салона;
  • недостаточным качеством краски, из-за которого быстро возникают сколы;
  • слабоватой шумовиброизоляцией.

RAV4 также нуждается в частой и регулярной чистке радиатора системы охлаждения, в противном случае начинающего барахлить после 90 тыс. км пробега.

Заключение

Toyota RAV4 снискал славу респектабельного и модного автомобиля, превратившись из суперкомпактного транспорта для активной молодёжи в любимчика дам, подходящего для выезда на отдых всей семьёй. Рестайлинг нового поколения с «бульдожьим прикусом» способен сделать «равчик» более привлекательным для автовладельцев-мужчин.

Платить за бренд №1 или отдать предпочтение кроссоверу подешевле, не уступающему детищу Тойоты по основным параметрам — каждый покупатель авто решает сам. Нужно только учитывать, что недостатки есть и у продукции конкурентов гиганта в классе кроссоверов, и даже у автомобилей класса «люкс».

Обзор Тойота РАВ4 4 поколение – есть ли слабые места?

Особенностью комплектации Standart также являются колесные диски 17” (+ докатка) и отсутствующие на крыше рейлинги. В экстерьере такого кроссвера будут присутствовать тонированные заднее и задние боковые стекла, окрашенные в цвет кузова ручки дверей, находящаяся на задней двери декоративная планка и черный молдинг на нижней части переднего и заднего бампера. Как и остальные комплектации, Стандарт сразу предложит светодиодную фронтальную (ближний/дальний свет, ходовые огни) и заднюю оптику плюс брызговики на все 4 колеса.

Обзор тойота рав 4 4 поколения

Салон Рав 4 в базовой комплектации – Стандарт

В пакете систем безопасности Тойота Рав 4 2021 Стандарт будут присутствовать фронтальные подушки безопасности и шторки, боковые подушки безопасности для первого ряда сидений и коленная подушка безопасности водителя, системы BAS (усилитель экстренного торможения), TRC (антипробуксовочная), VSC-EPS (курсовая устойчивость), ABS + EBD (антиблокировочная с распределением тормозных усилий), HAC (помощь при подъеме по склону), датчики давления в шинах и пр.

Обзор тойота рав 4 4 поколения

Экстерьер – Стандарта

В оснащении также окажутся: мультируль с кожаной обивкой, тканевая обивка салона, система обогрева рулевого колеса, электростеклоподъемники, 4,2-дюймовый дисплей маршрутного компьютера, 7-дюймовый цветной LCD дисплей на центральной консоли, задние противотуманки и электромеханический стояночный тормоз.

Обзор тойота рав 4 4 поколения Обзор тойота рав 4 4 поколения Обзор тойота рав 4 4 поколения

Toyota RAV 4 XA20 с пробегом: превосходный «автомат» и худший двигатель Тойоты

Трансмиссия

Полный привод у RAV4 второго поколения сильно отличается от того, что вы привыкли видеть у типичных кроссоверов. Он тут постоянный полный, с межосевым дифференциалом. Если говорить о ближайших аналогах, то это Mitsubishi Lancer Evo или близкий родственник Toyota Celica, от которой, собственно, механизм и унаследован. Угловой редуктор, пристыкованный к коробке передач, имеет в себе межосевой дифференциал, а на заднем мосту нет никаких муфт, просто редуктор и ШРУС.
С учетом невысокой мощности моторов «Рафика», сломать что-то в трансмиссии можно только при большом умении. Из ресурсных поломок тут обычно можно встретить только износ опор карданного вала и износ ШРУСов.

На фото: Toyota RAV4

На фото: Toyota RAV4 ‘2000–05

Карданный вал обычно требует внимания после сотни-полутора тысяч пробега, а шарниры равных угловых скоростей условно «вечные»: они выходят из строя если повредить или не заменить вовремя чехол и смазку, или после механических повреждений. Повышенные люфты у передних шарниров появляются обычно только после 200-250 тысяч километров пробега.

Угловой редуктор с дифференциалом, он же модуль отбора мощности задней оси или попросту раздаточная коробка, штука достаточно дорогая. Но одновременно – надежная. Проблемы обычно появляются, если упустить уровень масла или повредить сальники. Новый редуктор стоит от 120 тысяч рублей, но к счастью, купить не новый, но живой, не составит проблемы. И всё же регулярная проверка на подтеки и наличие масла обязательна.

У переднеприводных машин трансмиссия еще проще, нет ни карданных валов, ни раздаточной коробки, ни заднего редуктора. ШРУСы с мотором 1,8 л особых перегрузок не испытывают и живут долго.

Статьи / Кроссовер Toyota RAV 4 XA20 с пробегом: кузов цел только снаружи, а подшипники боятся оффроуда Скажу сразу: популярность этой модели для меня остаётся загадкой. Я не очень люблю «серые» машины и точно знаю, что в свое время были более универсальные, более драйверские и более проходим… 19461 3 3 25.04.2017

Машины с МКПП встречаются сравнительно редко, основная масса RAV4 имеет автоматическую трансмиссию. Но всё равно о без сюрпризов, ресурс у неё большой, особенно если не перегружать синхронизаторы быстрыми переключениями и вовремя менять масло.

Что касается АКПП, то она тут просто превосходная. Коробки серии U140 давно заслужили право называться одними из лучших «автоматов». Конечно, в ней всего четыре ступени, пусть и с электронным управлением, но на сравнительно «лобастой» машине многоступенчатая АКПП не обеспечивает значительной экономии топлива в трассовых режимах. А в городском цикле частичная блокировка ГДТ и активное торможение двигателем позволяют иметь вполне приемлемый расход топлива. Не обращайте внимания на паспортные данные расхода, все равно получается около пятнадцати литров на сотню, только установка вариатора смогла снизить его еще на полтора- два литра.

«Слабые места» есть и у этой замечательной U140, это передняя планетарная передача и задняя крышка. Но при своевременной замене масла в коробке, исправности электроники и отсутствия перегревов с проблемами этих узлов можно столкнуться только при пробегах за 300-350 тысяч километров, если не позже. Разве что с моторами 3.0-3.3 на Lexus цифры могут быть чуть менее внушительными.

КПП

При максимальных пробегах разбивает посадочное место барабана из-за неудачного компрессионного тефлонового кольца. Если владельцы регулярно злоупотребляют бодрыми стартами, накладки блокировки ГДТ могут износиться до пробега в 200 тысяч.

Самой частой бедой АКПП на RAV4 второго поколения стали неисправности блока управления коробкой. В основном из-за ненадёжности контактов вследствие , но встречаются и повреждения дорожек из-за вибраций, и сбои прошивки.

На фото: Toyota RAV4 3-door

На фото: Toyota RAV4 3-door ‘2000–03

Ещё лет пять назад неисправности электроники АКПП назад встречались чаще, чем проблемы механической части. И я могу сказать, что подобные дефекты явно будут встречаться и дальше.

Обзор тойота рав 4 4 поколения

Моторы

Основные моторы объемом 2,0 и 2,4 литра, встречающиеся на Toyota RAV4, это наши старые знакомые 1AZ-FE и 2AZ-FE, о которых я уже писал в обзоре Toyota Camry XV40, но двигатель 1,8 – это мотор совсем другой серии, 1ZZ-FE. К тому же встречаются и дизельные моторы серии 1CD-FTV.

Моторы 1AZ-FE и 2AZ-FE отличаются только рабочим объемом, в эксплуатации они совершенно одинаковы.

Статьи / Седан Toyota Camry XV40 с пробегом: какие проблемы у моторов, и стоит ли переплачивать Кому-то может показаться, что Toyota Camry стоят в России совершенно неадекватных денег. Правда, при ближайшем рассмотрении оказывается, что с учетом действительно высокого качества исполнен… 55040 9 1 15.02.2017

Первые серии этих двигателей отличались одной неприятной особенностью: у них «плыла» резьба в блоке цилиндров. В результате – «поднимало» ГБЦ и нарушалась работа газового стыка, «выдувало» прокладку ГБЦ. У машин с большими пробегами эта проблема, скорее всего, уже решена, а рамках отзывной компании резьбу усиливали установкой втулки, так же поступают в случае ремонта. Дефект особенно ярко проявляет себя при перегревах, а они случаются.

Радиаторы на этих машинах достаточно слабые, склонны терять соты, но основной виновник утечек и перегревов – это помпы. Менять ее нужно каждые 50 тысяч пробега, даже если каждый раз ставить оригинальную запчасть. При покупке неоригинальной смотрите за конфигурацией лопастей: слишком простые конструкции с малым размером крыльчатки могут не обеспечить нормальную работу системы охлаждения мотора 2,4 л.

Не слишком удачная и надёжная конструкция катколлектора на дорестайлинговых машинах склонна к выкрашиванию катализатора при холодных запусках и перегреве летом. К тому же датчиков кислорода в этом случае четыре, и они не слишком надежны, что значительно повышает вероятность сбоя. После рестайлинга на европейских машинах коллектор изменился, подрос ресурс, лямбд осталось только две. Но все равно после 200-250 тысяч километров пробега он может начать выкрашиваться и даже может повредить поршневую группу. И поэтому я настойчиво рекомендую постоянно контролировать его состояние.

силовые агрегаты

Неприятности, связанные с утечками масла как через датчик давления масла на блоке, так и через не особенно удачную систему вентиляции, тоже случаются регулярно. Попутно страдает дроссельная заслонка, которая быстро засоряется, и впускной коллектор, буквально зарастающий отложениями изнутри. Поэтому при пробегах за двести тысяч километров лучше не только очистить дроссельную заслонку и систему вентиляции картера, но и снять и прочистить весь впуск целиком. Лучше сделать это с проверкой и заменой всех уплотнений, от колец форсунок до патрубков впуска. Резиновые элементы приходят в негодность, отчего впуск становится негерметичным.

Замасливание ДМРВ – отдельная беда: он не очень удачно расположен и загрязняется. При неустойчивой работе мотора может помочь его очистка, но при больших пробегах и нерегулярном обслуживании это уже не поможет, и его придется менять.

Ресурс цепи ГРМ колеблется от 150 до 250-300 тысяч километров, и это – отличный показатель для современных моторов. Изредка до таких пробегов может не дожить фазовращатель, а вот гидронатяжитель на этих двигателях можно назвать «расходником». Его замена требуется каждые 50-60 тысяч километров. К счастью, это не особенно дорогие детали.

Если мотор стал работать шумнее, то возможно пришло время регулировки клапанов, тут нет гидрокомпенсаторов. Заодно и цепь проверите.

На фото: Toyota RAV4

На фото: Toyota RAV4 ‘2000–05

Поршневая группа к закоксовке не склонна, и если не забывать менять масло и не перегревать мотор, то пройдет она больше 300 тысяч километров (а бывает, что даже 500).

В общем, AZ-FE – прекрасный образчик надежнейшего мотора, не досаждающего поломками в процессе эксплуатации. Конечно, во многом столь большой ресурс обусловлен небольшим интервалом ТО, составляющем 10 тысяч километров. Но и в США, где к регламентному обслуживанию отношение бывает разное, эти моторы отлично ходят.

На фото: Toyota RAV4 5-door

На фото: Toyota RAV4 5-door ‘2003–05

Моторчик 1,8 л серии 1ZZ-FE заметно отличается от «старшеньких». Я не склонен ударяться в «тойотоненависть», но это один из самых неудачных моторов Toyota начала века.

Двигатель появился еще в 1998 году, но до 2002 года производители не могли (или не хотели) исправить самый очевидный недостаток – «масложор» поршневой группы. Кольца залегали из-за слишком малых отверстий для слива масла в поршне. Тонкостенная чугунная гильза в свою очередь легко изнашивается из-за залегших колец. После 2003 года поршневую группу заменили, но шансы встретить «масложорный» мотор сохраняются.

На фото: Toyota RAV4 3-door

На фото: Toyota RAV4 3-door ‘2003–05

Часть двигателей ремонтировали «колхозно»: рассверливанием отверстий в поршне или заменой поршней без замены гильзы. И теперь ремонты с «подкидыванием» колец идут регулярно, как только расход масла доходит до литра-двух на тысячу километров.

В случае малейшего перегрева «вело» блок цилиндров, не говоря уже о гарантированном залегании поршневых колец.

Ресурс цепей ГРМ тоже не как у старших братьев, тут 150 тысяч – это, скорее, верхний предел пробега, а перескоки случались и при пробегах до сотни.

Еще одним минусом является отсутствие классических чугунных седел клапанов, при повреждении, которое случается сравнительно часто, приходится стачивать упрочненное покрытие и ставить чугун. Или менять ГБЦ целиком. И, несмотря на все меры, максимальный ресурс поршневой группы все равно не превысит 200 тысяч километров.

топливо

Никуда не делись и «мелочи» в лице загрязняющегося дросселя, летящих катушек, плохих опор двигателя, течей масла и прочего. И это – один из самых распространенных моторов Toyota в «среднем» классе! Не удивительно, что удар по имиджу был чувствительным, и серию ZZ вспоминают до сих пор. А я лишь посоветую отказаться от покупки машины с таким мотором, тем более, что она точно будет переднеприводная.

На фото: Toyota RAV4 5-door

На фото: двигатель Toyota RAV4 5-door ‘2003–05

Дизельный «Рафик» лучше тоже не покупать, даже если вы можете добыть бесплатную солярку. Мотор 1CD-FTV помимо капризной топливной аппаратуры отличается еще редкостной «хрупкостью» ГБЦ: перегородки между клапанами трескаются легко и непринужденно после длительной высокой загрузки или просто от эксплуатации на высокосернистой солярке. Ремень в приводе ГРМ оказался капризным, что для дизеля смерти подобно. Регламентный интервал его замены заметно завышен, менять его рекомендуется не раз в 150 тысяч, а раза в три чаще, если не хочется поменять мотор в сборе.

привод

EGR с электроприводом тоже далеко не инженерный шедевр, так что выход его из строя и забитый в ноль впускной коллектор – обычное дело. Турбина с изменяемой геометрией очень дорогая и требует регулярную чистку механизма. Форсунки с электрогидравлическим приводом тоже дороги и очень капризны к топливу. Если я вас не убедил, почитайте «дизельные» форумы, нарекания на этот мотор встречаются регулярно. Моторы на тяжелом топливе у Toyota гораздо реже получаются удачными, чем бензиновые.

Резюме

Если вам хочется надежности, то RAV4 – неплохой выбор. И хорош он не только в городе, «Рафик» многое может на бездорожье, особенно с умелым водителем за рулём. Правда, и управляемость с постоянным полным приводом достаточно специфична. В списке опциях была система ESP, и лучше поискать машину с ней.

На фото: Toyota RAV4 5-door

На фото: Toyota RAV4 5-door ‘2003–05

И ещё раз отметим: RAV4 гниет не сразу, электрика удачная, основные моторы ходят долго, АКПП тоже очень хороша… Общую благостную картину немного портят нюансы. Например, у кузова есть несколько уязвимых мест, и машины с коррозией всё же есть, хотя внешне это проявляется не часто. Моторы в целом очень хороши, но и попасть на крупные расходы можно. АКПП и трансмиссия тоже не подводят. Жаль только, что ничего вечного нет, а в случае с автомобилями многое зависит от обслуживания.

Цена на пятнадцатилетнюю Тойоту порой сравнима с ценами машин на лет пять-семь или даже десять новее. А у них и управляемость лучше, хотя бы за счет электроники, и эргономика получше, и мультимедийные системы бывают приличные… Да, с такой выносливой трансмиссией легких кроссоверов больше не делают, да и шансы на то, что RAV4 XA20 прослужит дольше, чем намного более новые машины сохраняются, нужно только хорошо его обслуживать. В общем, есть, над чем подумать. Особенно если вы все равно с асфальта съезжать не планируете.

Источники:

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_Premium
https://motorsguide.ru/reviews/obzor-avtomobilya-toyota-rav4
https://vmyatynnet.ru/inomarka/rav-4-eto.html

Оценка
( Пока оценок нет )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Adblock
detector